.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جهت اطلاع جمهوری اسلامی 5 شنبه

در تازه ترين موضعگيري مقامات مصري عليه ايران رئيس مجلس شوراي مصر كشورمان را به تلاش در جهت احياي امپراتوري باستاني متهم كرد. « صفوت الشريف » در واكنش به انتقاد ايران از مواضع مصر در خصوص همراهي با رژيم صهيونيستي در بحران غزه گفت : « قاهره به انتقادات لفظي تهران در اين خصوص اعتنايي نمي كند. » وي با بيان اين ادعا كه ايران به دنبال احياي امپراتوري باستاني خود است افزود : « مصر يك قدرت مركزي در منطقه و نماد اعتدال در مسائل سياسي و مذهبي است . اين كشور همچون نور روشنگري و دموكراسي است كه ايراني ها فاقد آن هستند! » الشريف با اشاره به محكوميت موضع مصر در بحران غزه خاطر نشان كرد : « اين تلاشي پنهان از جانب ايران براي تحريك احساسات مردم و مداخله در امور داخلي كشورهاي همسايه است . » رئيس مجلس شوراي مصر مدعي شد : « اتهامات غلط كه از سوي ايران و سوريه به مصر وارد مي شود بازتابي از وخامت بحران هايي است كه اين دو كشور با آن روبرو بوده و سعي مي كنند اين بحران ها را به مصر و نقاط ديگر صادر كنند! » الشريف مدعي شد : « عجيب است كشوري مثل ايران كه تاريخ آن سرشار از نقض حقوق عربي است و همچنان جزاير امارات را در اشغال دارد مي خواهد مشكلاتش را به كشورهاي همسايه صادر و درباره حقوق مردم فلسطين مذاكره كند. » اين موضعگيري مقامات مصري نشاندهنده همسويي آنها با رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه است .

رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا معتقد است كه براي حل موضوع هسته اي ايران بايد يك بار ديگر به ديپلماسي فرصت داد و يك بسته ديپلماتيك جديد نيز بايد به ايران پيشنهاد شود. « ريچارد هاس » در مطلبي كه در روزنامه « گلوب اندميل » منتشر شده نوشت : وقتي كه باراك اوباما رئيس جمهوري جديد آمريكا در ژانويه وارد كاخ سفيد شود با چالشهاي بسيار دشواري روبرو خواهد شد كه با بحران اقتصادي آغاز مي شود و برنامه هسته اي ايران نيز اولين چالش سياست خارجي وي است . وي دو گزينه را براي دولت جديد آمريكا در مورد ايران محتمل دانسته است كنارآمدن با يك ايران هسته اي و يا تهديد. اما « هاس » به زعم خود و بدون توجه به ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران كنار آمدن با ايران هسته اي را عامل بي ثبات كننده در خاورميانه مي داند و از سويي معتقد است كه اقدام نظامي هم گرچه برخي يا بيشتر تاسيسات هسته اي ايران را از بين مي برد اما احتمالا برخي تواناييها باقي خواهد ماند و ايران مي تواند بار ديگر اين برنامه را از سر بگيرد. همچنين انتظار مي رود كه در صورت چنين اقدامي ايران هم با حمله به نظاميان آمريكايي در عراق و افغانستان آن را تلافي و عبور و مرور در تنگه هرمز را متوقف كند. رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا بهترين نتيجه را زماني مي داند كه ايران متقاعد شود تلاشهاي هسته اي خود را يا « فريز » يا « تعليق » كند و در عوض به آن « حق » سمبليك براي غني ساز داده شود و نظارتهاي شديدي بر آن اعمال شود!

دولت كرزاي در واكنشي غيرمنتظره از اظهارات اخير رئيس مجلس شوراي اسلامي انتقاد كرد و به دفاع از حضور نظاميان آمريكايي در اين كشور پرداخت . يكشنبه اين هفته لاريحاني در ديدار « محمدكريم خليلي » معاون دوم رياست جمهوري افغانستان در تهران تاكيد كرد از ادامه ناامني در افغانستان نگران است و حضور نيروهاي خارجي در افغانستان وخامت اوضاع امنيتي و رشد افراط گرايي را به دنبال داشته است . رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين افزايش تجارت موادمخدر را ناشي از حضور نظاميان خارجي در افغانستان دانست و افزود : « امروز در حالي شاهد گسترش توليدات و ترانزيت موادمخدر در افغانستان هستيم كه مبارزه با توليد و قاچاق موادمخدر يكي از بهانه هاي اصلي حضور بيگانگان بوده است » . يك روز پس از اين اظهارات كه در يك گفتگوي رسمي و دو طرفه در حضور يك مقام ارشد افغاني ابراز شد دولت كرزاي بر خلاف عرف معمول در مذاكرات ديپلماتيك به اظهارات آقاي لاريجاني واكنش نشان داد و از حضور نظاميان آمريكايي در اين كشور دفاع كرد. سخنگوي وزارت خارجه افغانستان با انتقاد از اظهارات رئيس مجلس ايران گفت : افغانستان به حضور نظاميان خارجي براي سركوب گروه هاي شورشي و مهار ناامني ها نياز دارد. وي مدعي شد افزايش سربازان آمريكايي در اين كشور به پيشبرد امنيت و ثبات در اين كشور كمك مي كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.